Maria Laet
Fôlego, 2005
balão, uma respiração e caixa de vidro
[balloon, one breath and glass box]
[balloon, one breath and glass box]
19 x 15.5 x 15.5 cm
[7 1/2 x 6 1/8 x 6 1/8 in]
[7 1/2 x 6 1/8 x 6 1/8 in]
Copyright O Artista
A palavra Fôlego fala da capacidade de segurar a respiração, e ao mesmo tempo do movimento da respiração em si. Esse trabalho é um retrato, uma tentativa de falar de...
A palavra Fôlego fala da capacidade de segurar a respiração, e ao mesmo tempo do movimento da respiração em si. Esse trabalho é um retrato, uma tentativa de falar de forma mínima sobre o tempo, sobre nossa vulnerabilidade, e sobre a fragilidade do que nos faz vivo. O trabalho é feito por um único fôlego, tem a medida do ar no pulmão da artista. A caixa de vidro é feita de acordo com as medidas do balão, tangenciando seus limites. Ao passar do tempo o balão esvazia. A caixa de vidro fica como tentativa de segurar esse tempo, como memória dessa medida e dessa existência.
“Respirar, portanto, pode ser tanto uma desaceleração do tempo quanto uma produção de espaço. Em Fôlego, um balão de gás é enchido com uma única expiração e retido — entre beleza e aflição — em um cubo de vidro. Restringir o espaço expansivo de um objeto pleno de leveza dá densidade ao ato efêmero dos pulmões e materializa uma extensão poética de existências (como no equilíbrio com a pedra). Em seu pleno aproveitamento de elementos que já se encontram no mundo, o uso do ar em suas diferentes materialidades faz com que Maria possa explorar diferentes corpos gasosos. Se na tuba sua boca gigante inventa pulmões de luz e som, balões desenham porque estão suscetíveis ao ar que os cerca." Frederico Coelho (2018)
Breath speaks of the ability to hold the breath, and at the same time the movement of the breath itself. This work is a portrait, an attempt to speak in a minimal way about time, about our vulnerability, and about the fragility of what makes us alive. The work is made in a single breath, it measures the air in the artist's lungs. The glass box is made according to the measurements of the balloon, touching its limits. As time passes, the balloon deflates. The glass box remains as an attempt to hold this time, as a memory of this measure and this existence.
“Breathing, therefore, can be both a slowing down of time and a production of space. In Fôlego, a gas balloon is filled with a single exhalation and retained — between beauty and distress — in a glass cube. Restricting the expansive space of an object full of lightness gives density to the ephemeral act of the lungs and materializes a poetic extension of existences (as in balancing with stone). In its full use of elements that are already found in the world, the use of air in its different materialities allows Maria to explore different gaseous bodies. If on the tuba its giant mouth invents lungs of light and sound, balloons draw because they are susceptible to the air that surrounds them." Frederico Coelho (2018)
“Respirar, portanto, pode ser tanto uma desaceleração do tempo quanto uma produção de espaço. Em Fôlego, um balão de gás é enchido com uma única expiração e retido — entre beleza e aflição — em um cubo de vidro. Restringir o espaço expansivo de um objeto pleno de leveza dá densidade ao ato efêmero dos pulmões e materializa uma extensão poética de existências (como no equilíbrio com a pedra). Em seu pleno aproveitamento de elementos que já se encontram no mundo, o uso do ar em suas diferentes materialidades faz com que Maria possa explorar diferentes corpos gasosos. Se na tuba sua boca gigante inventa pulmões de luz e som, balões desenham porque estão suscetíveis ao ar que os cerca." Frederico Coelho (2018)
Breath speaks of the ability to hold the breath, and at the same time the movement of the breath itself. This work is a portrait, an attempt to speak in a minimal way about time, about our vulnerability, and about the fragility of what makes us alive. The work is made in a single breath, it measures the air in the artist's lungs. The glass box is made according to the measurements of the balloon, touching its limits. As time passes, the balloon deflates. The glass box remains as an attempt to hold this time, as a memory of this measure and this existence.
“Breathing, therefore, can be both a slowing down of time and a production of space. In Fôlego, a gas balloon is filled with a single exhalation and retained — between beauty and distress — in a glass cube. Restricting the expansive space of an object full of lightness gives density to the ephemeral act of the lungs and materializes a poetic extension of existences (as in balancing with stone). In its full use of elements that are already found in the world, the use of air in its different materialities allows Maria to explore different gaseous bodies. If on the tuba its giant mouth invents lungs of light and sound, balloons draw because they are susceptible to the air that surrounds them." Frederico Coelho (2018)