Newton Santanna
Transmasculino, 2023
água sanitária sobre lonita preta
[bleach on black canvas]
[bleach on black canvas]
161 x 36 cm
[63 3/8 x 14 1/8 in]
[63 3/8 x 14 1/8 in]
Nas pinturas com água sanitária, rostos pretos se sobressaem. A técnica escolhida por Newton Santanna faz íntima alusão aos estudos de Lourenço Cardoso, que evidenciam a negritude como construção da...
Nas pinturas com água sanitária, rostos pretos se sobressaem. A técnica escolhida por Newton Santanna faz íntima alusão aos estudos de Lourenço Cardoso, que evidenciam a negritude como construção da branquitude. O autor demonstra que a identidade negra é forjada a partir da moralidade branca, tendo em vista que a noção de raça foi amplamente difundida através da colonização de povos pretos e indígenas ao redor do globo. Tal concepção é imbuída pela lente da falta, a partir daquilo que não é branco, resumindo assim os demais grupos étnicos a uma mera subtração da branquitude. Ao se utilizar da água sanitária para fazer surgirem rostos do tecido preto, Newton cria uma ligação direta com o desenvolvimento da identidade negra a partir de um veículo clarificante. Entre os representados nesta série, uma figura com o rosto rebaixado faz referência à tradição de iniciação ao candomblé e uma homenagem é prestada à Mãe Senhora, Yalorixa Elza Bahia de Araújo, que dedicou mais de metade de sua vida à religião e é admirada por toda a Bahia.
In bleach paintings, black faces stand out. The technique chosen by Newton Santanna intimately alludes to the studies of Lourenço Cardoso, who evidences blackness as a construction of whiteness. The author demonstrates that black identity is forged from white morality, given that the notion of race was widely disseminated through the colonization of black and indigenous peoples around the globe. Such a conception is imbued by the lens of lack, from what is not white, thus summarizing the other ethnic groups to a mere subtraction of whiteness. By using bleach to make faces emerge from the black fabric, Newton creates a direct link with the development of black identity from a clarifying vehicle. Among those represented in this series, a figure with a lowered face makes reference to the tradition of initiation to candomblé and a tribute is paid to Mãe Senhora, Yalorixa Elza Bahia de Araújo, who dedicated more than half of her life to the religion and is admired throughout Bahia.
In bleach paintings, black faces stand out. The technique chosen by Newton Santanna intimately alludes to the studies of Lourenço Cardoso, who evidences blackness as a construction of whiteness. The author demonstrates that black identity is forged from white morality, given that the notion of race was widely disseminated through the colonization of black and indigenous peoples around the globe. Such a conception is imbued by the lens of lack, from what is not white, thus summarizing the other ethnic groups to a mere subtraction of whiteness. By using bleach to make faces emerge from the black fabric, Newton creates a direct link with the development of black identity from a clarifying vehicle. Among those represented in this series, a figure with a lowered face makes reference to the tradition of initiation to candomblé and a tribute is paid to Mãe Senhora, Yalorixa Elza Bahia de Araújo, who dedicated more than half of her life to the religion and is admired throughout Bahia.