Yanaki Herrera
Guardião de Futuros Ancestrais, 2022
acrílica sobre tela
[acrylic on canvas]
[acrylic on canvas]
40 x 40 cm
[15 3/4 x 15 3/4 in]
[15 3/4 x 15 3/4 in]
Copyright O Artista
Mais imagens
“Crianças têm a facilidade de ver vida e potência em tudo. A fluidez da imaginação perpassa entendimentos estáticos sobre as coisas, ações e momentos. É nela que mora a perspicácia...
“Crianças têm a facilidade de ver vida e potência em tudo. A fluidez da imaginação perpassa entendimentos estáticos sobre as coisas, ações e momentos. É nela que mora a perspicácia de ser quem se imagina ser, uma criança-felino ou criança-felino-serpente. Quando criança-felino-serpente, surgem novos saberes - como ver o mundo com olhos de serpente, ser guardião com dentes de onça e amparar com corpo de criança uma cerâmica Moche de dois mil anos de existência. A pintura tem três tempos e planos, o primeiro é o da cerâmica como legado, a segunda é a criança-felino-serpente como a presença do agora que une o terceiro plano, o do apu ou montanha que emana raios em direção de ambas as presenças.”
Yanaki Herrera
[“Children are able to see life and power in everything. The fluidity of imagination permeates static understandings about things, actions and moments. It is in it that the perspicacity of being who one imagines oneself to be, a feline-child or a feline-serpent-child lives. As a child-feline-serpent, new knowledge emerges - such as seeing the world through the eyes of a serpent, being a guardian with the teeth of a jaguar and protecting a two-thousand-year-old Moche pottery with a child's body. The painting has three times and planes, the first is that of ceramics as a legacy, the second is the child-feline-serpent as the presence of the now that unites the third plane, that of the apu or mountain that emanates rays towards both presences.”]
Yanaki Herrera
Yanaki Herrera
[“Children are able to see life and power in everything. The fluidity of imagination permeates static understandings about things, actions and moments. It is in it that the perspicacity of being who one imagines oneself to be, a feline-child or a feline-serpent-child lives. As a child-feline-serpent, new knowledge emerges - such as seeing the world through the eyes of a serpent, being a guardian with the teeth of a jaguar and protecting a two-thousand-year-old Moche pottery with a child's body. The painting has three times and planes, the first is that of ceramics as a legacy, the second is the child-feline-serpent as the presence of the now that unites the third plane, that of the apu or mountain that emanates rays towards both presences.”]
Yanaki Herrera
Na galeria
Looking Back to Walk Forth | Bienal de Veneza - Pavilhão Bolívia | Veneza | 2024 [20.04 - 24.11]Tal Como Sementes | A Gentil Carioca | São Paulo | Brasil | 2023 [26.08 - 23.09]