ABRE ALAS #18
Ana Bia Silva, Estigma, 2020
argila, fio de cobre e resina epóxi
[clay, copper wire and epoxy resin]
[clay, copper wire and epoxy resin]
dimensões variáveis
[variable dimensions]
[variable dimensions]
Edition of 10
Mais imagens
A palavra “estigma” no senso comum refere-se às características que marcam negativamente algo ou alguém, na botânica o termo se refere ao órgão onde o pólen inicia a germinação, que...
A palavra “estigma” no senso comum refere-se às características que marcam negativamente algo ou alguém, na botânica o termo se refere ao órgão onde o pólen inicia a germinação, que no milho conhecemos como “cabelo”. Me aproprio do termo para falar da exploração capitalista da terra através da mineração e da monocultura, trazendo como símbolo o milho, que é uma das maiores monoculturas do mundo presente em todos os continentes e que segue destruindo a vegetação e arruinando o solo através da erosão e do seu empobrecimento. Enfincado no milho de barro está uma grande “calda” de cobre, que nos lembra da mineração desenfreada que segue a deixar ”estigmas” na terra. O cobre é o metal mais extraído do Peru, lugar originário do milho.
The word “stigma” in popular understanding refers to the characteristics that negatively mark something or someone. In botany, the term refers to the organ where pollen initiates germination, which, in corn, we know as “hair”. I appropriate the term to talk about the capitalist exploitation of land through mining and monoculture, suggesting maize as a symbol, since it is one of the largest monocultures in the world, present on all continents, and which continues to destroy vegetation and ruin soil through erosion and its impoverishment. Stuck in the sculpture made of clay, a large copper “tail” reminds us of the unbridled mining that continues to leave “stigmas” in the earth. Copper is the most extracted metal in Peru, where corn originates.
The word “stigma” in popular understanding refers to the characteristics that negatively mark something or someone. In botany, the term refers to the organ where pollen initiates germination, which, in corn, we know as “hair”. I appropriate the term to talk about the capitalist exploitation of land through mining and monoculture, suggesting maize as a symbol, since it is one of the largest monocultures in the world, present on all continents, and which continues to destroy vegetation and ruin soil through erosion and its impoverishment. Stuck in the sculpture made of clay, a large copper “tail” reminds us of the unbridled mining that continues to leave “stigmas” in the earth. Copper is the most extracted metal in Peru, where corn originates.