Newton Santanna
Ser V, 2023
madeira carbonizada
[charred wood]
[charred wood]
23 x 15 x 23.5 cm
[9 x 5 7/8 x 9 1/4 in]
[9 x 5 7/8 x 9 1/4 in]
Further images
Em suas esculturas de madeira, Newton Santanna carboniza e marca com incisões de goiva diferentes rostos. O gesto remete à tradição Yorubá de escarificação, em que se empregavam cicatrizes faciais...
Em suas esculturas de madeira, Newton Santanna carboniza e marca com incisões de goiva diferentes rostos. O gesto remete à tradição Yorubá de escarificação, em que se empregavam cicatrizes faciais para identificação de pessoas do mesmo grupo, especialmente para o reconhecimento alheio em situações de conflito. Esta prática também se relaciona com a busca pela identidade, mas, desta vez, é uma identidade forjada através do pertencimento ao povo Yorubá - não concebida pela subtração da branquitude.
In his wooden sculptures, Newton Santanna carbonizes and marks different faces with gouge incisions. The gesture refers to the Yorubá tradition of scarification, in which facial scars were used to identify people from the same group, especially to recognize others in conflict situations. This practice is also related to the search for identity, but this time it is an identity forged through belonging to the Yorubá people - not conceived by the subtraction of whiteness.
In his wooden sculptures, Newton Santanna carbonizes and marks different faces with gouge incisions. The gesture refers to the Yorubá tradition of scarification, in which facial scars were used to identify people from the same group, especially to recognize others in conflict situations. This practice is also related to the search for identity, but this time it is an identity forged through belonging to the Yorubá people - not conceived by the subtraction of whiteness.