ABRE ALAS #18
Camila Proto, O Sibilo da Duna no. 2, 2022
gravura em alto relevo, papel algodão, caixa de som
[embossing, cotton paper, sound box]
[embossing, cotton paper, sound box]
80 x 55 cm
[31 1/2 x 21 5/8 in]
[31 1/2 x 21 5/8 in]
Edition of 10
Copyright The Artist
Further images
A obra O Sibilo da Duna no2 faz parte da série de gravuras em alto relevo intitulada Notações para Paisagens Futuras ou Relevos Gritantes. Nesta série, partituras visuais são arranjadas...
A obra O Sibilo da Duna no2 faz parte da série de gravuras em alto relevo intitulada Notações para Paisagens Futuras ou Relevos Gritantes. Nesta série, partituras visuais são arranjadas através da transposição de imagens de satélite para o espaço da pauta: as alturas dos relevos se transformam em alturas melódicas, e torna-se possível ouvir o relevo e suas variações. Gravadas em alto relevo no papel algodão, as formas saltam aos olhos, quase que gritando, em um jogo entre a materialidade e a escuta. Acompanha a partitura uma faixa de áudio que especula tais sons traduzidos; no caso, o sibilar das dunas quando de encontro às rajadas de vento no deserto.
The piece O Sibilo da Duna no. 2 (The Sibyl of the Dune no. 2) is part of the series of relief engravings entitled Notações para Paisagens Futuras ou Relevos Gritantes (Notations for Future Landscapes or Striking Reliefs). In this series, musical scores are arranged by transposing satellite images to their spaces: the heights of the reliefs are transformed into melodic heights, so it becomes possible to hear its variations. Engraved in high relief on cotton paper, the forms reach out to the eyes in a quasi-scream, creating a game between materiality and listening. The musical score is accompanied by an audio track that speculates on these translated sounds; in this case, the hissing of the dunes when they meet the gusts of wind in the desert.
The piece O Sibilo da Duna no. 2 (The Sibyl of the Dune no. 2) is part of the series of relief engravings entitled Notações para Paisagens Futuras ou Relevos Gritantes (Notations for Future Landscapes or Striking Reliefs). In this series, musical scores are arranged by transposing satellite images to their spaces: the heights of the reliefs are transformed into melodic heights, so it becomes possible to hear its variations. Engraved in high relief on cotton paper, the forms reach out to the eyes in a quasi-scream, creating a game between materiality and listening. The musical score is accompanied by an audio track that speculates on these translated sounds; in this case, the hissing of the dunes when they meet the gusts of wind in the desert.