ABRE ALAS #17
Cipriano, Não me deixa à toa!, 2020
técnica mista sobre tecido lençol [mixed media on sheet fabric]
216 x 114 cm
[85 1/8 x 44 7/8 in]
2.5 kg
[85 1/8 x 44 7/8 in]
2.5 kg
Copyright The Artist
Further images
Macumba Pictórica surgiu como uma provocação e uma ressignificação da palavra macumba. Palavra esta que foi durante anos, e ainda é, designação genérica e pejorativa dos cultos afro-brasileiros e dos...
Macumba Pictórica surgiu como uma provocação e uma ressignificação da palavra macumba. Palavra esta que foi durante anos, e ainda é, designação genérica e pejorativa dos cultos afro-brasileiros e dos seus rituais em consequência do preconceito e do racismo presente na nossa sociedade. O projeto é uma comunicação com a ancestralidade, e nesse caso, uma ancestralidade negra. Todos têm uma memória vida a se reportar. Uma memória que não só potencializa a formação de pessoa, mas também a manifestação do ente vivente no espaço e no tempo. Há uma apropriação da palavra como elemento pictórico. Não qualquer palavra, mas a palavra cantada no terreiro de Umbanda. Assim o trabalho plástico é uma escrita en-cantada, aquela que não passa pela experiência da morte (SIMAS e RUFINO, 2018). Uma carta para o invisível.
//
Macumba Pictórica emerged as a provocation and a re-signification of the ritual word macumba. This word was for years, and still is, a generic and pejorative designation of Afro-Brazilian religions and their rituals as a consequence of the prejudice and racism present in our society. The project is a communication with ancestry, in this case black ancestry. Everyone has a living memory to report. A memory that not only empowers as a personal education, but also the manifestation of the living being in space and time. There is an appropriation of the word as a pictorial element. Not just any word, but the word sung in the Umbanda center. Thus the work is an en-chanted writing, the one that does not go through the experience of death (SIMAS and RUFINO, 2018). A letter to the invisible.
//
Macumba Pictórica emerged as a provocation and a re-signification of the ritual word macumba. This word was for years, and still is, a generic and pejorative designation of Afro-Brazilian religions and their rituals as a consequence of the prejudice and racism present in our society. The project is a communication with ancestry, in this case black ancestry. Everyone has a living memory to report. A memory that not only empowers as a personal education, but also the manifestation of the living being in space and time. There is an appropriation of the word as a pictorial element. Not just any word, but the word sung in the Umbanda center. Thus the work is an en-chanted writing, the one that does not go through the experience of death (SIMAS and RUFINO, 2018). A letter to the invisible.