Vivian Caccuri
Escutar é uma utopia 4, 2021
tela de proteção, linha de viscose, linha de algodão, linha de poliéster, miçangas, ilhós, fio encerado, alumínio e aço
[protective mesh, viscose thread, cotton thread, polyester thread, beads, eyelets, waxed thread, aluminum and steel]
[protective mesh, viscose thread, cotton thread, polyester thread, beads, eyelets, waxed thread, aluminum and steel]
104 x 80 x 3 cm
[41 x 31 1/2 x 1 1/8 in]
2.5 kg
[41 x 31 1/2 x 1 1/8 in]
2.5 kg
Further images
Dos sentidos que compõem a percepção humana, a audição é sem dúvida o aspecto sensorial de maior vigilância e controle nas sociedades modernas. O aspecto imaterial do som traz consigo...
Dos sentidos que compõem a percepção humana, a audição é sem dúvida o aspecto sensorial de maior vigilância e controle nas sociedades modernas. O aspecto imaterial do som traz consigo uma série de discursos e práticas que buscam conduzir, delimitar e ordenar a experiência desses sons e suas repercussões.
No atual momento tecnológico é possível selecionar e restringir o repertório sonoro por meios de media players individuais, headsets auditivos e uma vasta indústria antirruído dedicada a preservar seus usuários de sons indesejados. São sons que na hierarquia das composições musicais e da estética são relegados à categoria de "barulho" dado o nível de desordenamento entre as partes e sua inadequação às teorias de composição sonora.
Escutar é uma utopia, especialmente diante da pandemia do novo coronavírus, onde a experiência da escuta é mediada pelo usuário com relativa autonomia para selecionar os conteúdos de interesse auditivo e as experiências sonoras que a vida social impõem.
Nesta série de trabalhos a orelha e suas formas ganham destaque tanto pela ligação direta com a audição quanto pela variedade de formas que ela pode apresentar. Indiferente, a orelha nos traz sons indesejados, caóticos e muitas vezes perturbadores. Em seus labirintos todos os sons desprezados e normalmente hostilizados são conduzidos de maneira indistinta, sobrepostos à medida que surgem sem respeitar ritmo ou harmonia entre as partes.
Escutar é utópico porque é um ato que pressupõe o compromisso de abertura ao outro e ao mundo, com suas formas caóticas e abruptas, na maioria das vezes menosprezadas.
All the senses that make up human perception, hearing is undoubtedly the sensory aspect of greatest surveillance and control in modern societies. The immaterial aspect of sound brings along a series of discourses and practices that seek to conduct, delimit and order the experience of these sounds and their repercussions.
In the current technological moment it is possible to select and restrict the sound repertoire by means of individual media players, hearing headsets and a vast anti-noise industry dedicated to preserving its users from unwanted sounds. These are sounds that in the hierarchy of musical compositions and aesthetics are relegated to the category of "noise" given the level of disorder between the parts and their inadequacy to the theories of sound composition.
Listening is a utopia, especially in the face of the pandemic of the new coronavirus, where the experience of listening is mediated by the user with relative autonomy to select the contents of auditory interest and the sound experiences imposed by social life.
In this series of works, the ear and its forms are highlighted both by the direct connection with hearing and by the variety of forms it may present. Indifferent, the ear brings us unwanted, chaotic and often disturbing sounds. In its labyrinths all the despised and usually harassed sounds are conducted in an indistinct manner, overlapping as they arise without respecting rhythm or harmony between the parts.
Listening is utopian because it is an act that presupposes a commitment to openness to the other and to the world, with its chaotic and abrupt forms, most of the time despised.
No atual momento tecnológico é possível selecionar e restringir o repertório sonoro por meios de media players individuais, headsets auditivos e uma vasta indústria antirruído dedicada a preservar seus usuários de sons indesejados. São sons que na hierarquia das composições musicais e da estética são relegados à categoria de "barulho" dado o nível de desordenamento entre as partes e sua inadequação às teorias de composição sonora.
Escutar é uma utopia, especialmente diante da pandemia do novo coronavírus, onde a experiência da escuta é mediada pelo usuário com relativa autonomia para selecionar os conteúdos de interesse auditivo e as experiências sonoras que a vida social impõem.
Nesta série de trabalhos a orelha e suas formas ganham destaque tanto pela ligação direta com a audição quanto pela variedade de formas que ela pode apresentar. Indiferente, a orelha nos traz sons indesejados, caóticos e muitas vezes perturbadores. Em seus labirintos todos os sons desprezados e normalmente hostilizados são conduzidos de maneira indistinta, sobrepostos à medida que surgem sem respeitar ritmo ou harmonia entre as partes.
Escutar é utópico porque é um ato que pressupõe o compromisso de abertura ao outro e ao mundo, com suas formas caóticas e abruptas, na maioria das vezes menosprezadas.
All the senses that make up human perception, hearing is undoubtedly the sensory aspect of greatest surveillance and control in modern societies. The immaterial aspect of sound brings along a series of discourses and practices that seek to conduct, delimit and order the experience of these sounds and their repercussions.
In the current technological moment it is possible to select and restrict the sound repertoire by means of individual media players, hearing headsets and a vast anti-noise industry dedicated to preserving its users from unwanted sounds. These are sounds that in the hierarchy of musical compositions and aesthetics are relegated to the category of "noise" given the level of disorder between the parts and their inadequacy to the theories of sound composition.
Listening is a utopia, especially in the face of the pandemic of the new coronavirus, where the experience of listening is mediated by the user with relative autonomy to select the contents of auditory interest and the sound experiences imposed by social life.
In this series of works, the ear and its forms are highlighted both by the direct connection with hearing and by the variety of forms it may present. Indifferent, the ear brings us unwanted, chaotic and often disturbing sounds. In its labyrinths all the despised and usually harassed sounds are conducted in an indistinct manner, overlapping as they arise without respecting rhythm or harmony between the parts.
Listening is utopian because it is an act that presupposes a commitment to openness to the other and to the world, with its chaotic and abrupt forms, most of the time despised.
In the gallery
Atlas of affinities: Vol. 2, Scores of Movement | HUA International | Berlim | 2023 [10.03 - 06.04]