ABRE ALAS #19
Thaís Iroko, Lá começa de noite e só termina de dia (série Baile do Egito), 2022
acrílica sobre linho
[acrylic on linen]
[acrylic on linen]
185 x 132 cm
[72 53/64 x 51 62/64 in]
[72 53/64 x 51 62/64 in]
Copyright O Artista
Lá começa de noite e só termina de dia é uma obra da série Baile do Egito, inspirada no movimento que rebatiza bailes e comunidades cariocas com nomes de territórios...
Lá começa de noite e só termina de dia é uma obra da série Baile do Egito, inspirada no movimento que rebatiza bailes e comunidades cariocas com nomes de territórios não brasileiros. Por coincidência, ou não, o complexo de favelas que hoje carrega como alcunha o nome de um país africano e de uma das mais importantes civilizações da Antiguidade, é onde a artista nasceu e viveu a maior parte de sua vida. Num diálogo entre estética, cultura e filosofia, a série busca conectar o passado glorioso do Antigo Egito, através da cosmologia e cosmogonia kemética, para pensar possíveis interseções com a cultura do baile funk e a realidade contemporânea do afro-brasileiro “cria” de favela.
It begins at night and only ends during the day is one of the works in the Baile do Egito series, inspired by the movement to rename dances and communities in Rio de Janeiro after non-Brazilian territories. Whether by coincidence or not, the favela complex that today bears the name of an African country and one of the most important civilizations of antiquity, is where the artist was born and lived most of her life. In a dialog between aesthetics, culture and philosophy, the series seeks to connect the glorious past of Ancient Egypt, through Kemetic cosmology and cosmogony, to think about possible intersections with baile funk culture and the contemporary reality of the Afro-Brazilian "cria" of the favela.
It begins at night and only ends during the day is one of the works in the Baile do Egito series, inspired by the movement to rename dances and communities in Rio de Janeiro after non-Brazilian territories. Whether by coincidence or not, the favela complex that today bears the name of an African country and one of the most important civilizations of antiquity, is where the artist was born and lived most of her life. In a dialog between aesthetics, culture and philosophy, the series seeks to connect the glorious past of Ancient Egypt, through Kemetic cosmology and cosmogony, to think about possible intersections with baile funk culture and the contemporary reality of the Afro-Brazilian "cria" of the favela.