ABRE ALAS #19
Emilia Estrada, BERRO, 2022
lápis sanguinea sobre papel, gesso, madeira e metal cirúrgico
[sanguine pencil on paper, plaster, wood and surgical metal]
[sanguine pencil on paper, plaster, wood and surgical metal]
dimensões variáveis
[variable dimensions]
[variable dimensions]
Copyright O Artista
Instalação concebida a partir dos desenhos das figuras não humanas no monumento de Pedro I, o primeiro monumento cívico no Rio de Janeiro. Os sete desenhos, realizados com sanguinea e...
Instalação concebida a partir dos desenhos das figuras não humanas no monumento de Pedro I, o primeiro monumento cívico no Rio de Janeiro. Os sete desenhos, realizados com sanguinea e tinta acrílica sobre papel, estão apoiados em bases de gesso e dispostos no chão como fragmentos de uma única peça quebrada. Essas representações capturam as expressões das bocas gritantes, rugientes e berrantes de animais e criaturas mitológicas do monumento, fixadas nas bases com instrumentos usados em próteses cirúrgicas e material odontológico. Integrando uma pesquisa desde 2017 sobre os monumentos históricos no Rio de Janeiro, essa obra faz parte de uma constelação de trabalhos que investigam textos, subtextos, discursos e repetições nos dispositivos urbanos de memória.
An installation based on the drawings of the non-human figures on the Pedro I monument, the first civic monument in Rio de Janeiro. The seven drawings, made with sanguine and acrylic paint on paper, are supported on plaster bases and arranged on the floor like fragments of a single broken piece. These representations capture the expressions of the screaming, roaring mouths of the monument's animals and mythological creatures, fixed to the bases with instruments used in surgical prostheses and dental material. Part of a 2017 research project on historical monuments in Rio de Janeiro, this piece is part of a constellation of works that investigate texts, subtexts, discourses and repetitions in urban memory devices.
An installation based on the drawings of the non-human figures on the Pedro I monument, the first civic monument in Rio de Janeiro. The seven drawings, made with sanguine and acrylic paint on paper, are supported on plaster bases and arranged on the floor like fragments of a single broken piece. These representations capture the expressions of the screaming, roaring mouths of the monument's animals and mythological creatures, fixed to the bases with instruments used in surgical prostheses and dental material. Part of a 2017 research project on historical monuments in Rio de Janeiro, this piece is part of a constellation of works that investigate texts, subtexts, discourses and repetitions in urban memory devices.