ABRE ALAS #19
Bruno Pinheiro, Bença, 2023
acrílica sobre tela
[acrylic on canvas]
[acrylic on canvas]
60 x 50 x 1,5 cm
[23 40/64 x 19 44/64 x 25/64 in]
0.7 kg
[23 40/64 x 19 44/64 x 25/64 in]
0.7 kg
Copyright O Artista
A obra demonstra a importância do respeito aos mais velhos nas culturas afro-diaspóricas. Quando respeitado, o ancião retribui com a benção, que é o ato de dar proteção e de...
A obra demonstra a importância do respeito aos mais velhos nas culturas afro-diaspóricas. Quando respeitado, o ancião retribui com a benção, que é o ato de dar proteção e de invocar uma graça divina sobre alguém. A escolha da cor de pele das personagens representadas propõe a representação da combinação da luz negra sobre a pele preta. A barba do personagem em tons de ouro remete ao passado escravagista onde negros que trabalhavam em minas escondiam em seus cabelos ou barbas, o ouro extraviado para juntar e pagar por sua alforria. No contexto da pintura, esse ouro escondido se torna, nos dias de hoje, a ostentação de um povo que agora reivindica gozar de sua liberdade.
The work demonstrates the importance of respect for elders in Afro-diasporic cultures. When respected, the elder reciprocates with a blessing, which is the act of giving protection and invoking a divine grace upon someone. The choice of skin color for the depicted characters proposes the representation of the combination of black light on black skin. The character's beard in shades of gold harks back to the slave-owning past, when blacks who worked in mines would hide lost gold in their hair or beards to collect and pay for their freedom. In the context of the painting, this hidden gold becomes, today, the ostentation of a people who now claim to enjoy their freedom.
The work demonstrates the importance of respect for elders in Afro-diasporic cultures. When respected, the elder reciprocates with a blessing, which is the act of giving protection and invoking a divine grace upon someone. The choice of skin color for the depicted characters proposes the representation of the combination of black light on black skin. The character's beard in shades of gold harks back to the slave-owning past, when blacks who worked in mines would hide lost gold in their hair or beards to collect and pay for their freedom. In the context of the painting, this hidden gold becomes, today, the ostentation of a people who now claim to enjoy their freedom.
Na galeria
- 20° Salão de Arte Contemporânea. 2023. Museu de Arte Contemporânea de Jataí (GO);
- 14° Salão dos Artistas Sem Galeria. 2023. Zipper Galeria, São Paulo (SP);
- Multiculturalidade e Identidade Cultural. 2023. FLIM, Maricá (RJ);
- Minhoca. 2023. Espaço Titocar Poético, Maricá (RJ);
- Ojú Odara. 2022. Galeria dos Artistas de Maricá, Maricá (RJ)